سلطان معرفت یاعلی ابن موسی الرضا(ع) :: اصول تربيت كودك در سيره و گفتار پيامبر اعظم(ص)
Xگروه بین المللی HSE IRAN
گروه بین المللی ایمنی بهداشت
سلطان معرفت یاعلی ابن موسی الرضا(ع) :: اصول تربيت كودك در سيره و گفتار پيامبر اعظم(ص)
 
 

آخرین مقالات
از زبان ائمه (ع) بهترین زمان برای دعا کردن چه زمانی است؟
دوازده نکته کوتاه و گویا درباره حضرت علی(ع)
نامه امام علی (ع) به مالک اشتر (عهدنامه مالک)
ماجرای ازدواج فرزندان حضرت آدم (ع) و حوا (ع)
آیا پیامبر اسلام به شهادت رسید یا به مرگ طبیعی از دنیا رفت؟
عاشورا و 4 واقعه دروغ و اشتباه
نظر اندیشمندان جهان در مورد سالار شهیدان
معنای دقیق کلمات عاشورا و تاسوعا چیست و ریشه ی آنها از کجا آمده است ؟!
حضرت ابوالفضل در کلام معصومین علیه اسلام
فضیلت گریه بر امام حسین (ع) از نگاه معصومین
ناگفته هاي درباره سرداب حرم حضرت عباس (ع)
راه های توسل به حضرت عباس علیه السلام
روز مباهله چه روزی است؟
پندا مام جفعر صادق علیه السلام به دولتمردان
فضیلت زیارت امیرالمومنین علیه السلام و فضیلت نجف اشرف
حدیث فضیلت روز عرفه
نظر شیطان در مورد امام علی(ع) چه بود؟
5پاداش بزرگی که از زیارت امام رضا (ع) می بریم!
بیچاره‌اند کسانی که غیبت میکنند
چرا سوره توحيد را اخلاص ميگويند؟نکته اي عجيب
چرا نوآوری اهمیت دارد؟
انواع رسانه
رسانه و ارتباطات
ريز نكات موفقيت در ازدواج
جریان موج سوم چیست؟
برای مقابله با آسیب های شبکه های اجتماعی در خانواده ها چه باید کرد ؟
دیوار برلین
زیست بوم تایگا
کریستف کلمب
برج کج پیتزا
نوپردازی و آمار برج ایفل
برج ایفل
 


پانل کاربری
فراموشی کلمه عبور
عضویت
 


گزیده مقالات


از زبان ائمه (ع) بهترین زمان برای دعا کردن چه زمانی است؟

بسم الله الرحمن الرحیم
بهترین زمان برای دعا کردن
امام صادق(ع): بر شما باد به دعا کردن بعد از نمازها چه اینکه چنین دعایی مستجاب است.
بهترین زمان برای دعا کردن از زبان ائمه معصومین(ع)

:: ادامه خبر



دوازده نکته کوتاه و گویا درباره حضرت علی(ع)

بسم الله الرحمن الرحیم
دوازده نکته کوتاه و گویا درباره حضرت علی(ع)
1. حضرت علی علیه السلام در هیچ جنگ و جهادی شرکت نکرد مگر این که پیروز برگشت.(1)
2. رسول خدا صلی الله علیه و آله می گفت: «عَلی اَشْجَعُ النّاسِ قَلْبا / علی، شجاع ترین و قویدل ترینِ مردم است.»(2)

:: ادامه خبر



نامه امام علی (ع) به مالک اشتر (عهدنامه مالک)

بسم الله الرحمن الرحیم
نامه امام علی (ع) به مالک اشتر (عهدنامه مالک)
وقتی حضرت امیرالمومنین علی (ع) ، مالک اشتر نخعی از یاران خود را به امارت مصر منصوب نمود، به او فرمانی در قالب یک نامه نوشت. این نامه بی تردید از مهمترین اسناد سیاسی حقوق اسلامی و خصوصا شعبه شیعی آن است.

:: ادامه خبر



ماجرای ازدواج فرزندان حضرت آدم (ع) و حوا (ع)

بسم الله الرحمن الرحیم
 ماجرای ازدواج فرزندان حضرت آدم (ع)
 یکی از مورخین و تاریخ نگاران بزرگ بشریت، پروردگار عالم و کتاب مقدس قرآن کریم است که با بیان روایت های مختلف، تاریخ اسلام را ورق می زند.

:: ادامه خبر



آیا پیامبر اسلام به شهادت رسید یا به مرگ طبیعی از دنیا رفت؟

بسم الله الرحمن الرحیم
آیا پیامبر اسلام به شهادت رسید یا به مرگ طبیعی از دنیا رفت؟
یکی از آسیب‌های مسایل تاریخی آن است که برخی از رخدادها ابهام دارد و از شفافیت لازم برخوردار نیست؛ از این رو قضاوت درباره آن‌ها مشکل است.

:: ادامه خبر

 


سازمان های مرتبط
 


پربازدیدترین مطالب
 


GOOGLE RANK

Page Rank

Page Rank

نظر سنجی
 

 

 

   

مشروح جزئیات

» اصول تربيت كودك در سيره و گفتار پيامبر اعظم(ص)


 عدالت بین فرزندان
   از جمله تأکیدات رسول­خدا(ص) به والدین رعایت عدالت میان فرزندان بخصوص در زمان دادن هدایاست. عدالت­ورزی نسبت به فرزندان می­تواند آثار تربیتی بسیار مهمی را به همراه داشته باشد. نقل است که روزی پیامبر(ص) با یارانش سخن می­گفت کودکی وارد شد و در گوشه­ای از مسجد نزد پدرش رفت پدر دستی بر سر کودک کشید و وی را بر زانوی راست خود نشاند اندکی بعد، دختر او آمد و رفت تا این که به پدر رسید؛ آن مرد بر سر او نیز دست کشید؛ اما وی را روی زمین نشانید. پیامبر(ص) که شاهد این ماجرا بود او را خطاب قرار داده فرمودند:«چرا او را بر زانوی دیگر ننشاندی؟» آن مرد دختر خود را نیز بر زانوی دیگر نشاند آن­گاه رسول­خدا(ص) فرمودند: «هم­اکنون عدالت ورزیدی.»[1]
   هم­چنین روایت شده که زنی به همراه دو کودکش نزد عایشه همسر رسول­خدا(ص)رفته بود؛ عایشه به رسم مهمان­نوازی سه خرما نزد آن زن گذاشت آن زن خرماها را گرفته به هر یک از آن بچه­ها یک خرما داد و سپس خرمای سوم را نیز نصف کرده به هر یک از آنان نیمی از آن داد. بعد از رفتن این زن،پیامبر(ص)  وارد خانه شدند؛ عایشه ماجرای پیش آمده را تعریف کرد پیامبر(ص) فرمود: «چیز عجیبی نیست که خداوند بخاطر لطف این زن به فرزندانش، او را مورد رحمتش قرار دهد.»[2]
 
خشونت در تربیت کودک
   پیامبر خدا(ص) مسلمانان را از خشونت در تربیت کودکان، بر حذر داشته، آن را نهی می­فرمودند. در سیره آن بزرگوار(ص) نیز آمده که هیچ­گاه کسی را با دست خویش نزد مگر آن هنگام که در حال جهاد در راه خدا بود.[3]
   از امام صادق(ع) روایت شده که رسول­اکرم(ص) فرمودند: «خدا رحمت کند کسی را که به فرمانبری از خدا یاری کند. پرسیدند چگونه او را به فرمانبری یاری­کند؟ فرمود آن­چه را در توانش بوده بپذیرد و از آن­چه در توانش نیست بگذرد و او را به آن­چه که نمی­تواند وا ندارد و بر او سخت نگیرد؛ چرا که میان او و ورود در قلمروی از قلمروهای کفر چیزی جز این نیست که وارد نافرمانی[والدین] و یا بریدن ارتباط خویشاوندی شود.»[4]
   ابن حنبل نیز با سلسله سندش از عمری ابورافع بن عمرو غفاری روایت کرده که می­گفت: «من کودک بودم که به درخت خرمای انصار سنگ می­پراندم، پیامبر(ص) که آمد به ایشان گفتند: در این­جا کودکی هست که به درخت خرمای ما سنگ  می­زند پس مرا نزد پیامبر(ص) بردند؛ ایشان به من فرمودند: ای پسر چرا به درخت خرما سنگ می­اندازی؟ گفتم:سنگ می­زنم تا از آن­ بخورم فرمود: به درخت سنگ نینداز و هر چه پایین آن ریخت بخور، سپس دست بر سر من کشید و دعا کرد ...».[5]
 
وفای به عهد
   وفای به عهد نیز از جمله اموری بود که رسول­خدا(ص) بر آن پیوسته تأکید می­ورزیدند، بخصوص عهدی که والدین با فرزندشان بسته­اند. هر چند خلف وعده نهی عام دارد؛ ولی درباره کودک به جهت شرایط سنی و تربیتی خاصی که دارد از اهمیت ویژه­­­­­­­ای برخوردار بوده، تأثیر پایدار و عمیق بر شخصیت وی می­گذارد به گونه­ای که بعدها اصلاح آن غیر ممکن یا بسیار مشکل خواهد بود.
   از پیامبر(ص) نقل است که فرمودند: «کودکان را دوست بدارید و با آنان مهربان باشید و هر گاه چیزی به آن­ها  وعده داده­اید بدان وفا کنید زیرا آنان باوری جز این ندارند که شما روزی آنها را می­دهید.»[6]
   عبدالله بن عامر نقل کرده که «پیامبر(ص) به خانه ما آمد و من در حالی که کودکی خردسال بودم رفتم تا بازی کنم. مادرم به من گفت: عبدالله بیا چیزی به تو بدهم. پیامبر(ص) فرمود: چه می­خواهی به او بدهی؟ گفت: می­خواهم به او خرما بدهم. پیامبر(ص) فرمود: آگاه باش که اگر چنین نکنی برای تو دروغی نوشته   می­شود.»[7]
 
توجه به روحیات کودکان
   امروزه تفاوت­های شخصیتی و روحیات متفاوت دختران و پسران نسبت به هم بر کسی پوشیده نیست؛ دختران لطیف­تر و از احساسات قویتری نسبت به پسران برخوردارند، در حالیکه پسران منطقی­تر و خشن­تر و آینده­نگرترند.
   پیامبر(ص) با توجه به این مسأله(تفاوت­های فردی دختران و پسران نسبت به هم) نسبت به فرزندان دختر، حس محبت و دلسوزی بیشتری نسبت به پسران داشتند. ایشان دختران را دلسوز و مددکار و با برکت و اهل نظافت و پاکیزگی معرفی کرده[8] فرمودند: «هر کس دختری داشته باشد خداوند آن دختر را پوششی برایش از دوزخ قرار می­دهد و هر کس دو دختر داشته باشد به خاطر آنان وارد بهشت می­شود و هر کس سه دختر داشته باشد یا مانند آن خواهر داشته باشد جهاد و صدقه [استحبابی] از او برداشته می­شود.»[9]
   ایشان به پدران توصیه می­کردند که در دادن اشیاء خریداری شده به فرزندان، دختران را از پسران مقدم بدارند و می­فرمودند: «هر کس وارد بازار شود و چیزی بخرد و آن را برای خانواده­اش ببرد مانند کسی است که صدقه­ای را برای گروهی نیازمند می­برد و باید پیش از پسران از دختران آغاز کند؛ چرا که هر کس دختری را شاد کند گویا برده­ای از فرزندان اسماعیل(ع) را آزاد کرده است و هر کس چشم پسری را روشن کند گویا از ترس خداوند گریسته است و هر کس از ترس خداوند بگرید خداوند او را وارد بهشت­های پر نعمت می­سازد.»[10]
 
تربیت جنسی
   غریزه جنسی کودک از 6یا 7 سالگی شروع به بیدار شدن می­نماید، از این­روی برای جلوگیری از انحرافات احتمالی و تربیت صحیح جنسی باید پیشگیری­هایی را اعمال نمود از ویژگی­های دیدگاه اسلام این است که علاوه بر سلامت جنسی به عفت جنسی نیز می­اندیشید و تدابیری را برای عفت جنسی را ارایه می­دهد. 
 
تدابیر لازم برای عفت جنسی[11]
 1-پنهان بودن روابط زناشویی والدین:
   آگاهی فرزندان از روابط زناشویی والدین از عوامل بسیار تأثیرگذار در انحراف جنسی است از دیدگاه احادیث این عامل تأثیر تقریباً حتمی و غیر قابل انکاری دارد و برای جلوگیری از آن دو راهکار اندیشیده شده­ است: یکی اجازه خواستن کودک برای ورود به خلوت والدین و دیگری انجام گرفتن روابط زناشویی در خارج از محل حضور کودک. پیامبر(ص) فرمودند: «سوگند به کسی که جانم به دست اوست اگر کسی با همسرش درآمیزد و در اتاق کودکی بیدار باشد که آنان را ببیند و سخن گفتن و صدای نفس آنان را بشنود هرگز رستگار نمی­شود؛ اگر پسر باشد مردی زنا کار و اگر دختر باشد زنی زناکار می­گردد.»[12]
 
2-پوشاندن عورت کودکان:
   چه کودک عورت دیگران را ببینید و چه دیگران عورت وی را ببینند قبح این کار را از میان می­برد و موجب بی­مبالانی و بی­پروایی می­گردد و هرزگی را نهادینه می­کند از این­رو پیامبر­اکرم(ص) آن را روا نمی­شمردند و از آن نهی می­­کردند می­فرمودند: «برای پدر و مادر روا نیست که به شرمگاه فرزند نگاه کنند و برای فرزند روا نیست که به شرمگاه پدر و مادر نگاه کنند.»[13] روایت شده که ایشان در میان جمعی کودکی را دیدند که عورتش پیدا بود فرمود: «عورتش را بپوشانید؛ چرا که حرمت عورت کودک همانند عورت بزرگسال است...»[14]
 
3-نبوسیدن کودک توسط نامحرم:
   اثر منفی بوسیده شدن کودک توسط نامحرم پوشیده نیست. ارتباط بوسه­ای نامحرم با کودک در روح او نقش می­بندد و در آینده روابط با نامحرم را تسهیل     می­کند و  حفظ عفاف را با مشکل روبرو می­سازد.[15] از این­رو نامحرمان به نبوسیدن کودکان توصیه شده­اند. رسول­خدا(ص) در این باره فرمودند: «دختر چون شش ساله شد. او را نبوسید و پسر نیز چون از هفت سالگی گذشت زن او را نبوسد.»[16]
 
4-جدا سازی بستر کودکان:
   یکی بودن بستر کودکانی که به سن تمییز رسیدند ممکن است به تحریک جنسی زود هنگام و بلوغ زودرس منجر شود. یکی از تدبیرهای دین برای جلوگیری از این آسیب جداسازی بستر کودکان از یکدیگر است. پیامبر می­فرمودند: «هر گاه کودکانتان به هفت سالگی رسیدند بسترهایشان را جدا کنید.»[17]
 
توجه به بازی و سرگرمی کودکان
    بازی برای کودک جدی­ترین موضوع حیات و بستر رشد و تکامل اوست. دوران بازی کودک دوران شکوفایی استعدادهای او از طریق بازی است از این­رو توصیه شده به کودکان خود اجازه بازی بدهید؛ چرا که «عرامة الصبی فی صغره زیادة فی عقله فی کبره»
بازی­گوشی کودک در کودکی مایه فزونی عقلش در بزرگسالی است.[18]
این امر حاکی از نقش اساسی بازی در رشد و تعالی شخصیتی کودک است. رسول­خدا(ص) نیز خود به مکرر کودکان را به بازی می­گرفتند و گاه در بازی­هایشان مشارکت می­کردند.[19]
پیامبراکرم(ص) علاوه بر بازی کودکان به سرگرمی و اوقات فراغت فرزندان نیز تأکید می­ورزیدند و می­فرمودند: «به پسرانتان شنا و تیراندازی و به دخترانتان ریسندگی بیاموزید.»[20]
 
آموزش و تعلیم فرائض دینی به کودکان
   از دیگر اموری که رسول­خدا(ص) در امر تربیت کودکان بدان اشاره کرده­اند آموزش فرائض و شعائر دینی است ایشان(ص) می­فرمودند: «هرگاه کودکانتان زبان باز کردند کلمه لااله­الاالله را به آنان بیاموزید و هرگاه دندان[شیری] آنها افتاد آنان را به نماز امر کنید.»[21] وقتی از ایشان پرسیده شد کودک چه هنگام باید نماز بخواند؟ فرمودند: «هرگاه دست راستش را از دست چپش شناخت او را به نماز وا دارید.»[22]
   روایت شده که ایشان به کودکانی که در کنارش بودند نگاهی کردند و فرمودند: «وای به حال فرزندان آخرالزمان از پدرانشان گفتند: یا رسول­الله(ص) از دست پدران مشرکشان فرمودند: نه از پدران مؤمنی که فرزندان­شان را چیزی از فرائض نمی­آموزند و هرگاه فرزندان­شان چیزی از فرائض و امور دینی بیاموزند از عمل به آن منع­شان می­کنند و برای­شان به مقدار کمی از دنیا راضی می­شوند پس من از آنها[آن پدران] بیزارم و آنان از من بیزارند.»[23]
 


[1].  ری شهری، محمد؛ حکمت نامه پیامبراعظم(ص)، قم، دار الحدیث، 1386ش، چاپ اول،ج7، ص308.
[2]. ذهبی؛ سیر اعلام النبلاء، تخریج شعیب الار نؤوط، تحقیق مأمون الطاغرجی، بیروت، الرساله،چاپ نهم، 1993،ج4، ص536.
[3]. ترمذی، ابو عیسی؛ الشمائل المحمدیه، بیروت، داراحیاء التراث العربی، ص197.
[4]. کلینی؛ اصول کافی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1365ش، ج6، ص50 و التهذیب، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1365ش،ج8، ص113 و شیخ صدوق؛ امالی، قم، کتابخانه اسلامیه، 1363ش، ص288.
[5]. ابن حنبل؛ مسند، بیروت، دارصادر،ج5، ص31 و بیهقی؛ السنن الکبری، دارالفکر،ج10، ص2.
[6]. اصول کافی، پیشین،ج6، ص49 و شیخ صدوق؛ من لا یحضره الفقیه، قم، جامعه مدرسین،ج3، ص483.
[7]. السنن الکبری، پیشین، ج10، ص198 و سیوطی، جلال الدین؛ الدار المنثور، قم، کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی، 1404،ج3، ص291.
[8]. طبرسی، حسن بن فضل؛ مکارم الاخلاق، قم، شریف رضی، 1412، ص219 و محدث نوری؛ مستدرک الوسائل، قم، آل البیت، 1408،ج15، ص116.
[9]. همان.
[10]. امالی صدوق، پیشین، ص277 و مکارم الاخلاق، پیشین، ص221 و عاملی، شیخ حر؛ وسائل الشیعه، تحقیق عبدالرحیم ربانی شیرازی، بیروت، دارالتراث العربی،ج21، ص514.
[11].  ری شهری و همکاران، حکمت نامه پیامبر اعظم(ص)، قم، دارالحدیث، چاپ اول، 1386، ج7، ص288- 295.
[12]. اصول کافی، پیشین،ج5، ص500 و وسائل الشیعه، پیشین،ج20، ص133.
 .[13]  اصول کافی، پیشین،ج5، ص503 و وسائل الشیعه، پیشین،ج2، ص56.
[14]. سیوطی، جلال الدین؛ جامع الصغیر، بیروت، دارالفکر، چاپ اول، 1981،ج2،ص200 و المتقی الهندی؛ کنزالعمال فی سنن الاقوال و الافعال، تحقیق شیخ بکری حیانی، تصحیح شیخ صفوة السقا، بیروت، مؤسسه الرسالة،ج7، ص330.
[15].  حکمت نامه پیامبر(ص)(فارسی)، پیشین، ص294.
[16] - من لا یحضره الفقیه، پیشین،ج3، ص447 و مکارم الاخلاق، پیشین، ص223.
[17]. کنز العمال، پیشین،ج16، ص441.
[18]. اصول کافی، پیشین،ج6، ص51.
[19]. کنز العمال، پیشین، ج7، ص140 و جامع الصغیر، پیشین، ج2، ص396 و مستدرک الوسائل، پیشین، ج14، ص81 و ...  .
[20]. نهج الفصاحه، ترجمه ابوالقاسم پاینده، تهران، دنیای دانش، چاپ چهارم، 1382ش، ص567.
 .[21] کنزالعمال، پیشین،ج16، ص440 .
[22]. همان.
 .[23] شعیری، تاج الدین؛ جامع الاخبار، قم، انتشارات رضی، 1363ش، ص106 و مستدرک الوسائل، پیشین،ج15، ص164 .


» تاریخ انتشار : 1394/03/27
» بازدیدها : (0)
» نظرات : (0)
نظرات

پست نظرات
نام:


ایمیل:


عنوان:


نام سایت:


نظرات:

كد:


جدیدترین گزارشات


دیوار برلین

بسم الله الرحمن الرحیم
دیوار برلین یا دیوار برلن نام دیواری به طول ۱۵۵ کیلومتر و به ارتفاع 3/6 متر بود که پس از خاتمهٔ جنگ جهانی دوم و شکست حزب نازی (حزب حاکم بر آلمان) تأسیس شد. این دیوار در سال‌های ۱۹۶۱ تا ۱۹۸۹ به‌مدت ۲۸ سال شهر برلین را به دو منطقهٔ شرقی و غربی تقسیم کرده‌بود.[۱] این دیوار اصلی‌ترین نماد جنگ سرد بود که به پردهٔ آهنین مشهور شد.

:: ادامه خبر



زیست بوم تایگا

بسم الله الرحمن الرحیم                     
زیست بوم تایگا از گسترده ترین زیست بوم هاست و در جنوب توندرا و در قاره های 
آسیا، اروپا و آمریکای شمالی گسترش یافته است. 
در این مطلب به نوع پوشش گیاهی  و آب و هوا آن اشاره خواهیم کرد. 

:: ادامه خبر



کریستف کلمب

بسم الله الرحمن الرحیم
شما با خواندن این مطلب با زندگی کریستف کلمب آشنا میشویدکریستُف کُلُمب (کریستوبال کُلُن) (به اسپانیایی: Cristóbal Colón) ۱۴۵۱ - ۲۰ مه ۱۵۰۶) سوداگر و دریانورد اهل جنُوا در ایتالیا بود که بر حسب اتفاق قاره آمریکا را کشف کرد.

:: ادامه خبر

 
 
 
 
اخبار علمی جدید
 
 
   
جستجوی اخبار
جستجو در محتوا   
 
 
   
وضعیت آب و هوا


 
 
   
اوقات شرعی
 
 
   
آلبوم های تصاویر
 
 
   
آمار سایت

» بازدید امروز : 182
» بازدید دیروز : 251
» بازدید هفتگی : 1988
» بازدید ماهیانه : 9814
» بازدید سالانه : 115987
» کل بازدیدها : 896415

 
 
   
   
  Copyright @ 2012 Irsitesaz.com.