سلطان معرفت یاعلی ابن موسی الرضا(ع) :: معرفی رشته ی مهندسی انرژی
Xگروه بین المللی HSE IRAN
گروه بین المللی ایمنی بهداشت

سلطان معرفت یاعلی ابن موسی الرضا(ع) :: معرفی رشته ی مهندسی انرژی

 
 
 

» آمار بازدید


» بازدید امروز : 359
» بازدید دیروز : 368
» بازدید هفتگی : 1828
» بازدید ماهیانه : 9417
» بازدید سالانه : 13883
» کل بازدیدها : 14574

 

» جدیدترین مطالب

کیف کفش زنانه
سخنان استاد الهی قمشه ای
یکی از اسماء خدا یاکریم الصَّفْح '
جنگ سرد
103 نکته برای شادتر زندگی کردن
رابطه قران با شیمی(معجزه شیمی قران)
رابطه فیزیک باقران وسخن امام صادق علیه السلام
تعویض پرچم گنبدامام رضا
کیف کفش چرم قائم(عج)
بازاریابی شبکه ای و کلاهبرداری

 
 


معرفی رشته ی مهندسی انرژی 1397/04/15
مهندسی انرژی:
به عنوان یک تعریف کلی مهندسی انرژی مجموعه ای است شامل دروس نظری و عملی برای تربیت کارشناسان نخبه برای طراحی توسعه مدیریت و بهره برداری از سیستم های استخراج  فراورش تبدیل انتقال توزیع ومصرف انرژی.
همچون اکثر رشته های مهندسی این رشته نیز بر پایه ی دروس ریاضی و فیزیک استوار است که با مقایسه ی واحد های ارائه شده در این رشته می توان فهمید که بیشرین مطابقت را با رشته های مهندسی مکانیک و مهندسی شیمی دارد.
باتوجه به اینکه رشته کارشناسی مهندسی انرژی به تازگی در کشور تاسیس شده، لازم میبینیم برای آشنایی بیشتر توضیحاتی در رابطه تاریخچه آن ارائه شود.
رشته ی مهندسی انرژی باتوجه به افزایش قیمت حامل های انرژی و ضرورت تربیت نیروی متخصص در زمینه های مختلف ان از دهه ی1970 میلادی در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی امریکا و کشور های بزرگ عضو اتحادیه اروپا و برخی کشور های شرق آسیا آغاز شد.
که بعدها به ناچار همه کشور ها باتوجه به محدودیت در منابع انرژی نیاز به وجود افراد متخصص در زمینه های مختلف انرژی از قبیل اکتشاف منابع جدید انرژی و حفظ منابع موجود و.... را در بخش های مختلف احساس کردند.
در ایران نیز  دانشگاه علوم تحقیقات تهران و بعد از ان دانشگاه صنعتی شریف در دهه ی 1370 خورشیدی اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد کردند که رشته مهندسی انرژی به عنوان یکی از گرایش های رشته مهندسی مکانیک مطرح شد.
دانشگاه صنعتی امیر کبیر در سال 1394 خورشیدی اقدام به تاسیس دانشکده مهندسی انرژی کرد و از طریق آزمون سراسری نخستین دانشجویان کارشناسی را پذیزفت.
 
این رشته مناسب چه کسانی است؟ 
باتوجه به این که رشته ی مهندسی انرژی در کشور ما نوپاست، امکان پیشرفت بسیار زیادی در این رشته وجود دارد . این رشته برای تمام کسانی که به نوآوری و ایجاد تحول علاقمند هستند مناسب است. افرادی که وارد مهندسی انرژی می شوند باید خلاقیت کافی داشته باشند تا بتوانند میان مسائل و مطالب مختلف مربوط به انرژی و مهندسی آن ارتباط برقرار کنند زیرا مهم ترین عامل موفقیت در این رشته ایجاد ارتباط بین انرژی ها و ابزار موجود و  کشف انرژی و ابزار جدید می باشد .
ویژگی های شخصی تاثیر گذار :
از جمله ویژگی های شخصی مورد نیاز در این رشته میتوان به خلاقیت و کنجکاو بودن و جستوجوگر بودن و صبور بودن اشاره کرد .
همچنین شخص باید دارای افکاری وسیع  و دید گسترده نسب به مسائل باشد . داشتن دید اقتصادی نیز از ویژگی های شخصی مورد نیاز می باشد .
 
 
 
در دانشگاه:
مهندسی انرژی حدود 145 واحد درسی دارد که شامل دروس عمومی و تخصصی می باشد .
کل واحدهای ارائه شده ی مهندسی انرژی در سه دسته قرار میگیرند:
1-واحد های مشترک با رشته های مهندسی مکانیک ومهندسی شیمی از قبیل ترمودینامیک1و2 .مکانیک سیالات و....و چند واحد از رشته مهندسی برق مثل سیستم های انرژی 1(مدار)
2- 15 الی 20 واحد در زمینه ی اقتصاد و مدیریت (که در کمتر رشته ای وجود دارد) از قبیل مبانی اقتصاد و اقتصاد سنجی و ....
3-واحد های متناسب با منابع روز دنیا برای انرژی از قبیل توربین های بادی و سلول های سوختی و سلول های خورشیدی و
 
از جمله دروس تخصصی این رشته میتوان به دروس زیر اشاره کرد :
-کنترل (کنترل درسی است که در آن به طراحی کنترل کنندهها،دینامیک و مدل سازی ریاضی سیستم ها می پردازند . هدف از طراحی کنترل کننده ها داشتن سیستمی با رفتار های مطلوب و مورد نظر می باشد رفتارهایی مانند سرعت ، زمان و ... )
-مبانی انرژی های تجدیدپذیر (در این درس به معرفی انواع انرژی های تجدید پذیر پرداخته می شود و هدف اصلی آن توانایی تولید انرژی از منابع تجدید پذیر مانند آب، باد ،خورشید و ... می باشد) 
-مبانی انتگراسیون فرایند (به این درس تکنولوژی پینچ نیز گفته میشود . این درس برای پیدا کردن روش های مختلف برای حداقل کردن مصرف انرژی و یا همان بهینه سازی می باشد . اساس این درس حذف مبدل های انرژی و یا به کارگیری انها در شرایط بهتر می باشد)
-ممیزی انرژی (ممیزی انرژی یکی از برنامه های مدیریت انرژی می باشد که برای شناسایی چگونگی و مقادیر مصرف انرژی در یک فرایند می باشد و با توجه به مصرف انرژی راه های صرفه جویی انرژی مشخص می شود . از اهداف این درس میتوان به تعیین مقدار انرژی مصرفی ، بازده ، انرژی تلف شده   و... اشاره کرد )
 
 
 
ادامه تحصیل:
باتوجه به رشد روز افزون مصرف انرژی در دنیا و کمبود سوخت های فسیلی به ناچار مجبور هستیم  به منابع جدید انرژی روی بیاوریم و همچنین باید تمامی سعی خود را در مصرف بهینه منابع موجود داشته باشیم که مهندسی انرژی در مراتب بالاتر همچون کارشناسی ارشد باوجود گرایش های مختلف اماده ارائه راه حل های مختلف میباشد.
مهندسی انرژی دارای 3 گرایش می باشد که به صورت زیر است :
سیستم های انرژی :
در این گرایش به کمک قوانین علوم مکانیک و ترمودینامیک و برق قدرت، جهت گیری فناوری های فعلی را به سوی بهینه سازی و حداقل کردن مصرف انرژی رود . همچنین در این زمینه با فراگیری تکنیک های شبیه سازی سیستم های ترکیبی، مانند سیستم ترکیبی تولید حرارت و قدرت یا تولید هم زمان، با هدف ارزیابی جایگاه حامل های انرژی فعالیت های زیادی از دیدگاه مهندسی انرژی انجام می شود .
فناوری های انرژی :
در این گرایش دانشجویان باروش های طراحی سیستم های تبدیل انرژی پیشرفته ویا سیستم های تولید هم زمان برق و حرارت وبرودت  آشنا شده و همچنین قابلیت انواع سیستم های انرژی های تجدید پذیر با کمک ابزار های تحلیلی متفاوت نظیر مدل های برنامه ی ریاضی و... و انجام آزمایش های تجربی مورد بررسی قرار میدهند . همچنین دانش آموختگان این رشته میتوانند علاوه بر توسعه ی دانش فنی در این زمینه، تدوین برنامه های استفاده از فناوری های نوین در کشور را نیز بر عهده بگیرند .
انرژی ومحیط زیست :
در این گرایش ارتباط متقابل انرژی و محیط زیست به کمک ابزار های تحلیلی مانند معادلات دینامیک سیالات و ... با در نظر کرفتن تاثیر مسائل اقتصادی مورد بررسی و سنجش قرار میگیرد.
همچنین دانشجویان میتوانند با مطالعه و فراگیری مطالب مربوط به بازیافت و تولید انرژی از زباله ها و ... در کاهش آلودگی محیط زیست و افزایش تولید انرژی و کاهش استفاده از انرژی های فسیلی کمک کنند .
 
 بعد از فارغ التحصیلی:
معمولا یکی از دغدغه های اصلی تمام افراد و دانشجویان آینده ی رشته و شغلی که پس از فارغ التحصیلی خواهند داشت می باشد .
با توجه به تازه تاسیس بودن  رشته مهندسی انرژی در کشورمانو افزایش نیاز جهان به مهندسی و بهینه سازی منابع و سیستم های انرژی، بازار کار این رشته چه در داخل کشور و چه در خارج کشور اشباع نشده است و به نیرو های متخصص و دانش آموخته نیاز روز افزون وجود دارد. 
و همچنین اشاره به این نکته ضروری است که کشور ایران دارای منابع عظیم از انواع مختلف انرژی های تجدید پذیر و تجدید ناپذیر میباشد که برای استفاده بهینه و سودمند از این منابع، نیاز مبرمی به مهندسان انرژی خلاق و توانمند در کشور وجود دارد و این نیاز در سال های آینده بسیار بیشتر هم خواهد شد.
بازار های کار مهندسی انرژی عبارتاند از:
1-دولتی:وزارت نفت، وزارت نیرو، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، سازمان انرژی های نو ایران(سانا)، سازمان بهره وری انرژی، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان استاندارد ایران، وزارت راه وشهر سازی، موسسهی مطالعات بینالمللی انرژِی
2-خصوصی:شرکت های توسعه نیروگاه ها، شرکت های خدمات انرژی، شرکت های صنایع نیروگاهی، شرکت های طراحی سیستم های انرژِی تجدید پذیرو...
 
سخن آخر:
لازم به ذکر است که باتوجه نبود فارغ التحصیل به تعداد زیاد در رشته جدیدالتاسیس مهندسی انرژی و همچنین ارائه این مقطع کارشناسی این رشته در مادر دانشگاه های صنعتی کشور، یعنی دانشگاه صنعتی امیر کبیر(پلیتکنیک تهران) شما با انتخاب این رشته میتوانید دو عامل مهم برای موفیقیت را با هم داشته باشید یعنی:
1-جزِو بهترین هاباشید.
2-جزو اولین هاباشید.

نظرات

پست نظرات
نام:


ایمیل:


عنوان:


نام سایت:


نظرات:

كد:



 


 
 
 
 
 

اطلاعات مدیر وبلاگ:



تماس با مدیر سایت

اطلاعات تماس

 
 

گالری تصاویر:


 
 

جستجو:

جستجو در محتوا   


 
 

لینکهای مرتبط:


 
 

لیست کتاب ها:



 
 

دوستان:


 
  Copyright 2012 . All Rights Reserved