سلطان معرفت یاعلی ابن موسی الرضا(ع) :: مقابله با نفس
Xگروه بین المللی HSE IRAN
گروه بین المللی ایمنی بهداشت

مقابله با نفس 1396/03/16
برای دستیابی به موفقیت، اقتدار بر نفس خود حیاتی است.
افرادی که توانایی کنترل نفس خود را دارند، در بسیاری از موارد، موفق تر و محبوب تر هستند و افرادی که فاقد این توانایی اند، در معرض خطر؛ پرخوری، اعتیاد و عدم دستیابی به موفقیت هستند.

متاسفانه، همانگونه که همه ما تجربه کرده ایم، در اغلب مواقع، کنترل بر نفس با شکست مواجهه می شود. در اینجا بخشی از مشکل، گزافه سنجی و مقاومت ما در برابر با وسوسه ها و دست بالا گرفتن خودمان است.
اقتدار بر نفس خود، مانند تقویت عضلات در بدن سازی، می تواند ساخته شود. در زیر ده روش برای افزایش کنترل بر نفس، مبتنی بر پژوهش های روانشناسی پیشنهاد می شود:
یک- کاهش اهمیت به نفس
پژوهش ها نشان می دهد که اقتدار بر نفس، یک منبع محدود است که تمرینات بروی آن اثرات فیزیولوژیکی روشنی مانند؛ کاهش قند خون، دارد. در هر هنگام، ما دارای مقدار مشخصی از کنترل بر نفس در مخزن وجود خویش هستیم. هنگامی که خود را سرسختانه کنترل می کنیم، سطح این مخزن پایین می آید و احتمال به تسلیم در برابر وسوسه ها بیشتر می شود. این مرحله، در روانشناسی، "تخلیه نفس" نام دارد.
تشخیص این زمان، که سطح کنترل نفس پایین است، ضروری است و باید راهی پیدا کنیم که از انجام وسوسه ها اجتناب ورزیم. اولین گام برای بهتر کنترل کردن نفس، شناخت زمانی است که ضعیف ترین شرایط را در برابر وسوسه ها داریم.
دو- از قبل آماده باشیم
قبل از قرار گرفتن در وضعیت وسوسه انگیز، تصمیم خود را بگیریم. آماده سازی قبل از رسیدن به اهداف مشکل، راهنمای خوبی برای افزایش اجرا دقیق برنامه و رسیدن به آن اهداف است.
در یک آزمایس تحقیقاتی توسط پژوهشگران، دانشجویانی که اهداف مشکل را برای خود برگزیده بودند، در اجراء اهداف خود، بهتر از کسانی که بی هدف، یا اهداف کم ارزش داشتند، عمل کردند.
برای اجتناب از وسوسه ها؛ مقدار کمتری پول با خود همراه ببریم تا از مخارج سنگین جلوگیری کنیم، و یا تنها غذاهای سالم و تازه را در منزل نگهداری کنیم که از وسوسه گمراه کننده پرخوری در امان بمانیم.
البته مشکل است که از پیش آماده باشیم، زیرا ما همواره علاقه مند هستیم که تمام گزینه ها را باز بگذاریم. ولی اگر از حالا نسبت به آینده خود سخت گیر باشیم، کمتر پشیمان خواهیم شد.
سه- پاداش به خود
پاداش دادن به خود، می تواند کمک بزرگی به اقتدار بر نفس باشد. پژوهشگران در تحقیقات علمی خود دریافتند؛ کسانی که دریافت پاداش در ذهن خود خواسته شان دارند، خیلی بهتر می توانند با فداکاری در کوتاه مدت، منافع بلند مدت بیشتری را بدست آورند. بنا بر این، در نظر گرفتن پاداش برای ذهن خود خواسته، کارآیی دارد.
چهار- و مجازات...
درست مانند هویج، چماق هم کارآیی دارد! ما نه تنها برای رفتار خوب خود، نیاز به پاداش داریم، بلکه برای رفتار بد خود هم باید مجازات تعیین کنیم. تحقیقات علمی نشان دهنده این است که تعیین مجازات خود خواسته برای رسیدن به اهداف بلند مدت و مشکل، کمک بسزایی خواهد کرد.
پنج- مبارزه با ناخودآگاه
بخشی از اینکه ما به راحتی در شرایط وسوسه انگیز قرار می گیریم، این است که؛ ضمیر ناخودآگاه ما همواره برای تضعیف نیات ما، آماده است.
پژوهشگران دریافتند که اشخاص به راحتی و خارج از آگاهی هوشیار خود، وسوسه پیشنهادات ناخودآگاه خود می شوند. از سوی دیگر، این امر برای اهداف هم صادق است. هنگامی که افراد هدفمند باشند، ناخودآگاه بسمت اهداف والاتر خود خواهند رفت. 
نتیجه عملی بسیار ساده است؛ با ترویج اهداف خود، تلاش کنیم که از نظر جسمی و ذهنی از وسوسه ها دور بمانیم. هر عمل ناخودآگاهی با رفتار ما مرتبط است.
شش- تنظیم انتظارات
سعی کنیم در مورد اجتناب از وسوسه ها خوشبین باشیم، حتی اگر این خوش بینی به صورت طبیعی بدست نمی آید. مطالعات علمی نشان میدهد که؛ خوش بینی در مورد اجتناب از وسوسه و رسیدن به اهداف، می تواند مفید باشد. کسانی که خوش بینی بیشتری در خواسته های خود دارند، موفق تر از کسانی هستند که که پیش بینی های دقیق در مورد رسیدن به اهداف خود می کنند.
به خودمان اجازه دهیم که فکر کنیم به آسانی به اهداف خود دسترسی داریم. تا زمانی که اهداف به خیال پردازی و نامفهوم بودن نرسند، می توان بوسیله این ترفند، ایجاد 
نام و نام خانوادگی:توحید غنی زاده
 

نظرات

پست نظرات
نام:


ایمیل:


عنوان:


نام سایت:


نظرات:

كد:



گروههای مطالب

آرشیو ماهیانه

جدیدترین مطالب

گالری تصاویر

آمار بازدید


    » بازدید امروز : 316
    » بازدید دیروز : 148
    » بازدید هفتگی : 1417
    » بازدید ماهیانه : 9006
    » بازدید سالانه : 13472
    » کل بازدیدها : 14163

درباره مدیر