سلطان معرفت یاعلی ابن موسی الرضا(ع) :: پیوند افتراقی ادوین ساترلند
Xگروه بین المللی HSE IRAN
گروه بین المللی ایمنی بهداشت


سلطان معرفت یاعلی ابن موسی الرضا(ع) :: پیوند افتراقی ادوین ساترلند

 
 
 

» آمار بازدید


» بازدید امروز : 304
» بازدید دیروز : 251
» بازدید هفتگی : 2110
» بازدید ماهیانه : 9936
» بازدید سالانه : 116109
» کل بازدیدها : 896537

 

» جدیدترین مطالب

سخنان استاد الهی قمشه ای
یکی از اسماء خدا یاکریم الصَّفْح '
جنگ سرد
103 نکته برای شادتر زندگی کردن
رابطه قران با شیمی(معجزه شیمی قران)
رابطه فیزیک باقران وسخن امام صادق علیه السلام
تعویض پرچم گنبدامام رضا
کیف کفش چرم قائم(عج)
آنتیک اریامهر
بازاریابی شبکه ای و کلاهبرداری

 
 


پیوند افتراقی ادوین ساترلند 1395/07/25
نظریه پیوند افتراقی درحوزه جامعه شناسی انحرافات ُ به تاثیر میزان ارتباطات و میزان همجورای و یا همنشینی افراد با اشخاص کجرو یا منحرف تاکید دارد . براین اساس هرچقدر افراد در معرض محیط انحراف آمیز قرار گیرد ُ تاثیر پذیری از آن نیز افزایش می یابد.  اینکه :«انحرافات آموخته می شوند »: نکته محوری نظریه ساترلند می باشد.در این نظریه به مفهوم کنش و عاملیت کنشگران توجه می شود. کنشگران ضمن  این که در معرض ساخت قرار می گیرند اما نقش آژنسی خود را از دست نمی دهند . حتی می توان تلفیق دیالکتیکی ساختار و کنشگر را در ریشه های این نظریه پیدا نمود. هر یک را در جایگاه خود حائز اهمیت دانست ُ و بر خلاف ساختارگرایان کلان گرا و در مقابل شان کنشگران خردگرا به روابط دیالکتیکی توجه نمود .
این نظریه در یکی از جلسات کلاسهای  آموزش های کوتاه مدت فرهنگیان شهرستان فریدونکنار مورد تشریح قرار گرفت . در این وبلاگ سعی می شود تا اصل نظریه جهت استفاده علاقه مندان ُ معرفی گردد.
 نظریه پیوند افتراقی: Learning Differential    
—        اهداف كارگاه:
1- فراگيران بدانند كه چرا كجروي يا آسيب اتفاق مي افتد.
2- فراگيران بتوانند در جستجوي علت كجروي از نظريه ها و انديشه هاي علمي استفاده كنند
3-فراگيران بتوانند علت آسيب اجتماعي (دانش آموزان ) را بشناسند.
4- فراگيران بتوانند موانع باز دانده را در برابر آسيب اجتماعي ايجاد نمايند.
—        چرا كجروي؟ (deviance)
—        ادوين ساترلند كجروي و آسيب اجتماعي را ناشي از يادگيري و آموزش مي داند . نظريه پيوند افتراقي را بر اساس همين رويكرد يا پيش زمينه فكري  طرح نمود. كه بر اساس آن آسيب اجتماعي و كجروي بواسطه در مجاورت قرار گرفتن با افراد كجرو ايجاد مي شود .
—        پيوند افتراقي learning differential به معني فراواني معاشرت ؛ يادگيري محيطي ؛ ياد گيري در اثر همجواري با افراد كجرو مي باشد.
—        بنابراين ؛ افراد يا دانش آموزان يا فرزندان ،بواسطه در معرض و مجاورت قرار گرفتن با افراد نا بهنجار، كجرو مي شوند .
—        1-كجروي آموخته مي شود . پس كجروي يك پديده ارثي نيست. بنا براين كسي كه در زمينه جرم و جنايت آموزش نديده باشد مجرم نخواهد شد، همانطور كه فردي كه در زمينه مكانيك آموزش نديده باشد نمي تواند اختراعاتي در علم مكانيك انجام دهد .
—        2- كجروي در ضمن كنش متقابل با ديگران يعني ، در جريان برقراري ارتباط آموخته مي شود. اين ارتباط عمدتا از طريق زبان انجام مي گيرد.
—        3- كجروي در اثر ارتباط صميمي در درون گروه انجام مي گيرد .  به همين ديل تاثير گروههاي غير رسمي مثل روزنامه ، تلويزيون و.... كمتر از ارتباط مستقيم مي باشد.
—        4- وقتي رفتار مجرمانه ياد گرفته مي شود اين ياد گيري شامل الف) يادگيري فنون و شيوه هاي ارتكاب جرم مي باشد.ب) يادگيري بر اساس علاقه و گرايشات فرد مجرم انجام مي شود.
—        5- فرد  در صورتي مبدل به بزهكار مي شود كه محيط اطراف آن فرد ، بزهكاران زيادي وجود داشته باشند و فرد با آنها معاشرت زيادي داشته باشد. هرچه قدر ميزان فراواني معاشرت با بزهكاران بيشتر باشد احتمال كجرو شدن افراد بيشتر مي شود . مثال ؛ افراد تازه كاري كه وارد زندان مي شود و در اثر معاشرت با بزهكاران تبديل به يك بزهكار خواهد شد. 
—        6- هر چقدر ميزان زمان معاشرت و نزديكي با بزهكاران زياد تر باشد ، احتمال بروز كجروي در افراد بيشتر مي شود . بنا براين افراد ( دانش آموزان يا هر فرد ديگري) زمان و ساعات بيشتري را با افراد ناهنجار سپري نمايد احتمال بروز نا هنجاري در آنها بيشتر است.
—        7-يادگيري كجروي با تقليد كجروي متفاوت مي باشد . بنابراين تقليد رفتارهاي مجرمانه همواره به كجروي نمي رسد ولي ممكن است زمينه ساز بروز آموزش آسيب اجتماعي گردد.
—        نكته : انجام كجروي صرفا به خاطر تقليد ، به همان ميزان كجروي واقعي با مجازات رو برو خواهد شد.( تقليد بهانه اي براي شانه خالي كردن از زير بارمسوليت نخواهد بود ) 
—        8- اگر چه در كجروي نوعي ارزشها و و نيازهاي فرد كجرو نهفته است اما هيچگاه اين ارزشها و نيازها نمي تواند مورد قبول اكثريت اعضاي جامعه باشد. به همين دليل مي توان افراد كجرو را نا به هنجار دانست اگرچه اين افراد براي خود ارزش و اعتبار  قائل هستند.
—        مثال : كارگران براي دستيابي به درآمد كار مي كنند اما دزدان نيز براي دستيابي به درآمد  تلاش مي نمايند تا مشكل خود و خانواده خود را حل نمايند اما تفاوت اساسي براي هر دو وجود دارد .
—        9- ساترلند اضافه مي كند براي مثال اگر يك نوجوان در منطقه اي زندگي كند كه ارقام بزهكاري بالا باشد ، و در صورتي كه اين فرد ، يك فرد فعال ، اجتماعي و از نظر جسماني در شرايط مناسب باشد ، به سادگي به بزهكاري كشيده مي شود . زيرا افراد نياز به اجتماع و جامعه پذيري  دارند ، در نتيجه وقتي كه وارد محيط اجتماعي مي شوند و در اطراف خود بزهكاري فراواني را مشاهده مي نمايند ، در نتيجه به سادگي به سمت كجروي كشيده مي شوند. 
—         
نتيجه:
1-كجروي يا آسيب آموخته مي شود
2-گروههاي دوستي و صميمي در آموختن كجروي اهميت دارد.
3- محيط نقش بسزائي در آموزش كجروي دارد.
4-كجروي همانند يك بيماري مسري ، سرايت پذير مي باشد.
 

نظرات

پست نظرات
نام:


ایمیل:


عنوان:


نام سایت:


نظرات:

كد:



 


 
 
 
 
 

اطلاعات مدیر وبلاگ:





تماس با مدیر سایت

اطلاعات تماس

 
 

گالری تصاویر:


 
 

جستجو:

جستجو در محتوا   


 
 

لینکهای مرتبط:


 
 

لیست کتاب ها:



 
 

دوستان:


 
  Copyright 2012 . All Rights Reserved