سلطان معرفت یاعلی ابن موسی الرضا(ع) :: جریان موج سوم چیست؟
Xگروه بین المللی HSE IRAN
گروه بین المللی ایمنی بهداشت



سلطان معرفت یاعلی ابن موسی الرضا(ع) :: جریان موج سوم چیست؟

 
 
 

» آمار بازدید


» بازدید امروز : 391
» بازدید دیروز : 368
» بازدید هفتگی : 1860
» بازدید ماهیانه : 9449
» بازدید سالانه : 13915
» کل بازدیدها : 14606

 

» جدیدترین مطالب

کیف کفش زنانه
سخنان استاد الهی قمشه ای
یکی از اسماء خدا یاکریم الصَّفْح '
جنگ سرد
103 نکته برای شادتر زندگی کردن
رابطه قران با شیمی(معجزه شیمی قران)
رابطه فیزیک باقران وسخن امام صادق علیه السلام
تعویض پرچم گنبدامام رضا
کیف کفش چرم قائم(عج)
بازاریابی شبکه ای و کلاهبرداری

 
 


جریان موج سوم چیست؟ 1395/05/22

جریان موج سوم چیست؟

 کسب اطلاعات  و آگاهی نسبت به آینده،از ملزوماتی است که برای هر انسان متفکر و هدفمند وجود دارد. به درستی که در دنیای امروز کسانی موفق ترند که با داشتن معلومات نسبت به آینده حرکت می کنند.
تافلر نویسنده و فیلسوف مشهور آمریکایی، نسبت به این موضوع اهمیت خاصی قائل است و اینطور بیان می کند که باید دانش آموزان را وادار کنیم تا درباره آینده به نوشتن انشا بپردازند.
شاید این تاکید تافلر به این خاطر است که به خوبی می داند کسانی که نسبت به آینده شان ذهنی کنجکاوانه و درگیر داشته باشند،می توانند به مدیریت اوضاع خود بپردازند. کسانی که امروز به مهندسی دنیا مشغولند همان افرادی هستند که دائما ترسیمی از آینده در ذهن دارند و به این ترتیب افکار را هدایت می کنند.
آیا تا کنون به این مسئله فکر کرده اید که فردای ما توسط نظریه پردازان و نویسندگان،چطور تعریف شده است؟
بهتر است باور کنیم که این موضوع یک قضیه کاملا جدی است.در تمامی زمینه ها ممکن است تغییراتی رخ دهد.مهمتر از همه در بعد فرهنگی و اخلاقی است که حیطه تاثیر گذاری در آن می تواند فراگیر باشد.
در دوران کنونی سخن از پایان جهان مطرح است.بهتر است با نگرشی همه بعدی به این موضوع توجه کنیم و بدانیم در شرایط فعلی همه پدیده ها به نوعی با یکدیگر مرتبط هستند. یعنی به طور مثال میان فوتبال و سیاست و جهانی شدن ارتباطی پیچیده و عجیب وجود دارد که شاید اذهان عموم مردم از ان بی خبر باشد. پس باید بدانیم و در جستجوی یافتن ارتباط میان پدیده های عجیب و رنگارنگی که هر روز در دنیای ما رخ می دهند،باشیم.
در دنیای فعلی یک تئوری 3جانبه وجود دارد که بسیاری از پدیده ها با این تئوری ها توجیه می شوند.
اولین تئوری موج سوم است که تقریبا قدیمی تر است و بعد از ان تئوری پایان تاریخ است و سپس تئوری جنگ تمدن ها که نسبتا جدید است.در واقع می توان اینطور بیان کرد که این تئوری ها در سطح جهانی از شهرت بالایی برخوردارند و حرف و سخن درباره آنها بسیار است.

یكی از بارزترین نشانه های موج سوم حذف منشی ها در ادارات،به دلیل مكانیزه شدن كارها می باشد.

تئوری موج سوم توسط اوین تافلر،تئوری پایان تاریخ توسط فرانسیس فوکویاما و تئوری جنگ تمدن ها توسط ساموئل هانتیگتون مطرح شده است.
تافلر در اثر مشهور خود با عنوان موج سوم،ابتدا به تعریفی از موج اول و دوم می پردازد و سپس مقصود از موج سوم را مطرح می کند. او اینطور بیان می کند:
 
موج اول:
 افراد در محدوده خود ( خانه، مدرسه، كلیسا، مزرعه،& ) اطلاعات محدود و هماهنگ از محیط خود دریافت می كردند. موج دوم این جنبه ها را گسترش داد و با كمك رسانه های  جمعی حجم اطلاعات بیشتر، و تنوع و گسستگی آنها بیشتر شد و اطلاعات زود گذر شدند و هر روز باید به روز شویم وگرنه از اجتماع عقب می افتیم.
 در نسل جدید رسانه های غیر توده ای ( رسانه هایی كه برنامه آنها برای عموم مردم نیست و برای عده ای خاص است ) باعث كاهش استفاده از رسانه های توده ای شده اند.
افراد و سازمانها برای شناخت یكدیگر احتیاج به اطلاعات دارند تا بتوانند باهم كار كنند و در مقابل هم، عكس العمل مناسب انجام دهند و رقابت كنند. در نتیجه نیاز به کسب اطلاعات، بیشتر شده است.
موج دوم:
 در واقع قدرت عضلانی ما را افزایش داد و موج سوم قدرت مغز و تفكر و تصمیم گیری ما را افزایش داد.
انواع حافظه : 1- فردی: كه فنا پذیر است  2- اجتماعی: كه راز تكامل بشر بوده است.
موج دوم حافظه را گسترش داد ولی آن را ایستا و فرسوده و منجمد كرد.- با انتقال از مغز روی كاغذ- ولی موج سوم هم آن را گسترش داد و هم جانی دوباره داد (كامپیوتر نیروی محرك تمدن)
در كشورهای پیشرفته حجم كارگران كمتر می شود زیرا اوّلا صنایع معمولی به كشورهای درحال توسعه منتقل می شوند، ثانیا  تكنولوژی باعث كاهش استفاده از كارگر و افزایش تولید می شود.
دوره تولید در موج دوم طولانی مدّت بود ولی در موج سوم كوتاه مدّت است و كالاها عموما سفارشی خواهند بود.
در كشورهای پیشرفته، تولید كالاهای كلیدی با حجم كم ولی تخصصی همراه با هزینه پژوهش سنگین انجام می پذیرد ( مانند IC ها )
پیشرفت انبوه زدایی باعث تولید كالاها برای هر شخص و به میل وی علت وجود دستگاههای سریعتر و ارزانقیمت تر می گردد. در حقیقت دوباره به كار انداختن نظام تولیدی موج اوّل با ابزارهای موجود در موج سوم.
 
موج سوم:
 یكی از بارزترین نشانه های موج سوم حذف منشی ها در ادارات،به دلیل مكانیزه شدن كارها می باشد.
موج سوم باعث دگرگونی ماهیت كار شد به این معنا که دیگر كارها به مكان وابسته نیستند و در هر مكانی شخص می تواند كارهای خود را انجام دهد ( تكنولوژی ارتباطات و كنترل از راه دور ) بنابراین، كارها دوباره به محیط خانواده بر می گردند.
عوامل بیكاری عبارتند از: 1- عوامل درونی مانند تنبلی   2- عوامل بیرونی از سوی كارفرمایان مانند توزیع نابرابر ثروت، سرمایه گذاری كوته بینانه، تصمیم گیری های عجولانه و حكومت نالایق.
كارمندان بیش از كارگران به سنت و خانواده پایبندند ولی از نظر فكری و روانی تحرك بیشتری دارند.
فرهنگ خانواده های موج سوم: 1- افزایش مجردها  2- فرهنگ بدون بچه  3- خانواده های چند والدی
در موج سوم انتقال كارها به خانه باعث اشتراك بیشتر زن و مرد درفعالیت های یكدیگر و درنتیجه ایجاد صمیمیت بیشتر می شود و باعث ادغام و تفكیك ناپذیری زندگی خصوصی و شغلی می گردد.
معیارهای جدید خانواده : عشق به همراه آگاهی، مسئولیت، انضباط و خصوصیات دیگری كه شخص باید درمحیط كار داشته باشد.
كودكان موج دوم، به واسطه حضور در مدرسه، از فضای مربوط به كار جدا بودند، ولی كودكان موج سوم از کودکی در جریان كارها و مشاغل خواهند بود و به پیشرفت شغلی فکر می كنند.
موج سوم : تسریع در امر تصمیم گیری برای رقابت و انتقال اطلاعات.
تنوع و تغییر سریع محصولات در حقیقت، تلاش شركتها برای دست آموز كردن مشتریان، و ایجاد نیازهای كاذب درافراد و درنتیجه کسب سود بیشتر از طریق عرضه كالاهای گران قیمت و اختصاصی.
 در حقیقت كارها درحال متنوع شدن ( تخصصی تر شدن )‌می باشند و افراد فردیت بیشتری پیدا می كنند و دیگر به راحتی نمی توان كسی را جایگزین كسی ساخت.
در جریان موج سوم شركت های تجاری نیز دوباره تعریف می

در موج سوم انتقال كارها به خانه باعث اشتراك بیشتر زن و مرد درفعالیت های یكدیگر و درنتیجه ایجاد صمیمیت بیشتر می شود و باعث ادغام و تفكیك ناپذیری زندگی خصوصی و شغلی می گردد.

شوند و علاوه بر سود آفرینی ( تنها وظیفه شركتهای موج دومی ) وظیفه دارند خود را در مقابل محیط زیست، مسائل اخلاقی، سیاسی، نژادی و اجتماعی مسئول بدانند.
مدیر مؤفق و خوب كسی است كه اهداف چندگانه را تشخیص دهد و با وزن دادن به آنها بین آنها ایجاد ارتباط نماید.
هدف جدید هر شركت این است که بتوانند علاوه برارائه یك گزارش مالی در انتهای هر دوره، یك گزارش اجتماعی نیز ارائه دهند. بنابراین نیاز به معیارها و ابزار جدید برای تهیه یك گزارش اجتماعی وجود دارد.
 امروزه  كتاب قوانین، برپایه نظام اقتصادی انبوه زدایی شده، رسانه های غیر توده ای، خانه های جدید و موسسات اقتصادی با ساختاری نو تدوین می شوند ( ضد قوانین موج دوم ).
 
در موج سوم ساعت كاری شناور وانعطاف پذیرخواهد بود تا كارمندان بتوانند برای زندگی خود بهتر برنامه ریزی نمایند.
در موج سوم افزایش كار به صورت نیمه وقت و شبانه خواهد بود. در حقیقت زمان در موج سوم دچار انبوه زدایی می گردد.
البته انبوه زدایی زمان باعث تشدید تنهایی و انزوای اجتماعی می گردد و شخص باید برای دیدار دوستان خود برنامه ریزی كند.
در موج سوم افراد بیشتر مایل به حفظ شخصیت فردی شان می باشند و تكنولوژی نیز در این راستا عمل می کند.مانند لوازم صوتی و تصویری كه می توان توسط آنها برنامه های مورد علاقه را انتخاب كرد.
كامپیوترایجادامكان ارتباطات همزمان وغیرهمزمان ودسترسی به اطلاعات را انجام میدهد.
در موج دوم ماشینها همزمان بودند و انسان به قابلیتهای ماشین وابسته بود ولی در موج سوم شاهد جداسازی زمانی ماشین ها هستیم.كامپیوتر یك زمان سنج دقیق می باشد. بنابراین واژه های جدیدی مانند وقت  واقعی برای تنظیم سرعت جامعه تعریف می شوند.
نتیجه گیری:
سخنان تافلر در تعریف مختصات جریانی به نام موج سوم،بحثی مفصل و طولانی است و مجال بسیار می طلبد تا بتوان به تحلیل و تجزیه کامل آن پرداخت.آنچه  از بیان این عبارات به دست می آید تاملی است در ارتباط با اینکه در دنیایی که در آن زندگی می کنیم چه اتفاقی در حال وقوع است؟همانطور که در ابتدای این نوشتار بیان شد مهم این است که نسبت به آنچه در حال وقوع است و آنچه که احتمال وقوع آن در آینده وجود دارد،به تفکر و تامل بپردازیم و این موضوع را به عنوان یک دغدغه ذهنی به همراه داشته باشیم و فرزندانمان را نیز به داشتن این دغدغه تشویق کنیم که همین امر موجب می شود تا برای آینده بیندیشند و برنامه ریزی کنند.
فراموش نکنیم که طرح موضوعاتی همچون پایان تاریخ،آخرالزمان و برخورد تمدنها بی دلیل نبوده و نخواهد بود. در پس تمامی این عبارات معانی انبوهی نهفته که هر یک می توانند به نوعی حوادث روزگار ما را توجیه کنند.
مسئله مهم اینجاست که دنیای امروز به سمت کسب اطلاعات و آگاهی از آینده در حرکت است. کسانی می توانند در این مسیر حرکت کنند که سرگرمی ها و ابزار تفنن و لافکری، آنان را به خود مشغول نکند. البته نباید از این نکته غفلت کنیم که ابزار تفنن و لذت برای این تولید شده اند که عده بسیاری را دچار بی خبری و غفلت سازند.پس آنچه مهم است ایجاد دغدغه در اذهان و مدیریت کردن حال و آینده زندگی مان است.
فاطمه ناظم زاده

نظرات

پست نظرات
نام:


ایمیل:


عنوان:


نام سایت:


نظرات:

كد:



 


 
 
 
 
 

اطلاعات مدیر وبلاگ:



تماس با مدیر سایت

اطلاعات تماس

 
 

گالری تصاویر:


 
 

جستجو:

جستجو در محتوا   


 
 

لینکهای مرتبط:


 
 

لیست کتاب ها:



 
 

دوستان:


 
  Copyright 2012 . All Rights Reserved