سلطان معرفت یاعلی ابن موسی الرضا(ع) :: برترین انسان‌ها از دیدگاه پیامبر اکرم(ص)/ 10 «ترین» برای مومنان
Xگروه بین المللی HSE IRAN
گروه بین المللی ایمنی بهداشت


سلطان معرفت یاعلی ابن موسی الرضا(ع) :: برترین انسان‌ها از دیدگاه پیامبر اکرم(ص)/ 10 «ترین» برای مومنان

 
 
 

» آمار بازدید


» بازدید امروز : 314
» بازدید دیروز : 148
» بازدید هفتگی : 1415
» بازدید ماهیانه : 9004
» بازدید سالانه : 13470
» کل بازدیدها : 14161

 

» جدیدترین مطالب

کیف کفش زنانه
سخنان استاد الهی قمشه ای
یکی از اسماء خدا یاکریم الصَّفْح '
جنگ سرد
103 نکته برای شادتر زندگی کردن
رابطه قران با شیمی(معجزه شیمی قران)
رابطه فیزیک باقران وسخن امام صادق علیه السلام
تعویض پرچم گنبدامام رضا
کیف کفش چرم قائم(عج)
بازاریابی شبکه ای و کلاهبرداری

 
 


برترین انسان‌ها از دیدگاه پیامبر اکرم(ص)/ 10 «ترین» برای مومنان 1395/02/26
به گزارش نامه، پیامبر اکرم(ص) در سخنانی «برترین‌» انسان‌ها را برشمرده است. آنچه در ادامه می‌خوانید، عابدترین، زاهدترین، پرهیزکارترین، پارساترین، گرامی‌ترین، سعادتمندترین، ثروت‌مندترین، سخاوتمندترین، بهترین و زیرک‌ترین انسان‌ها از دیدگاه خاتم انبیا است:

عابدترین انسان
اعبدالناس من اقام الفرائض؛ شخصی که بتواند وظایف دینی خود را انجام دهد، وی از جمله عابدترین مردم است.
به تعبیر امام سجاد(ع) بهترین مردم و به فرمایش امام صادق(ع) محبوب‌ترین انسان‌ها، آن‌هایی هستند که خود را ملزم به انجام دادن تکالیف الهی می‌کنند.
امام اول(ع) تاکید می‌فرمایند که هیچ عبادتی همپایه انجام دادن فرائض و واجبات دینی نیست. از جمله شرایط مهم ورود به بهشت، عمل به واجبات است. مرحوم شیخ رجبعلی خیاط می‌گفتند: تقوا، مراتبی دارد. مرتبه پایین آن انجام دادن واجبات و ترک نمودن محرمات است که برای عده‌ای بسیار خوب و بجاست. مرحوم حاج اسماعیل دولابی می‌گفتند: خلق در جهنم‌اند. با انجام دادن واجبات از جهنم بیرون می‌آیند و با انجام دادن مستحبات به مدارج بهشت نائل می‌شوند. واجبات مال عموم مردم است.
برای رسیدن به مرتبه عبودیت و بندگی از دیدگاه اسلام، لازم نیست انسان خود را به مشقت‌های زیاد وادار کند. به فرمایش رسول خدا(ص) همین مقدار که یک مسلمان موفق شود دستورات واجب الهی (اوامر) را که تعدادشان زیاد هم نیست، انجام دهد، وی از جمله بندگان خدا، بلکه عابدترین آنها محسوب خواهد شد. البته کیفیت انجام تکالیف الهی، نقش بسیار مهمی در اثر بخشی عبادت ایفا می کند.
 
زاهدترین انسان
ازهد الناس من اجتنب الحرام؛ شخصی که مرتکب حرام الهی نشود از جمله زاهدترین انسان‌هاست و در بیان دیگری این افراد را جز کوشاترین و پارساترین مردم قلمداد می‌فرمایند.
آیت‌الله بهجت، مانند سلف صالح خود، براساس آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع)، مهم‌ترین توصیه اخلاقی و عملی را «اجتناب و دوری گزیدن از گناه» می‌دانستند. وقتی از ایشان درخواست نصیحت نمودند، فرمودند: نصیحتی از این، بالاتر نیست که انسان، تصمیم جدی بگیرد که اگر خداوند به او صد سال عمر هم داد، عالما و عامدا حتی یک آن، معصیت نکند. اگر چنین حالی واقعا برای او پیدا شد، خداوند او را کمک می‌کند و توفیق می‌دهد.
فقیه عارف، ملاحسینقلی همدانی، در نامه‌ای به یکی از علمای تبریز می‌نویسد: آنچه این ضعیف از عقل و نقل استفاده نموده‌ام، این است که مهم‌ترین چیزها برای طالب قرب، جد و جهد و سعی تمام در ترک معصیت است. تا این خدمت انجام ندهی، نه ذکرت، نه فکرت، به حال قلبت، فایده‌ای نخواهد بخشید. از همین جا فهمیدم که: محبت الهی را خواستن، در حالی که مرتکب معصیت هستی، جدا امری است فاسد. چون معصیت موجب نفرت است و نفرت با محبت، قابل جمع نیست.

پرهیزکارترین انسان
اتقی الناس من قال الحق فیما له و علیه؛ با تقواترین مردم کسی است که همواره حق و حقیقت را بگوید، چه به نفع او باشد و چه به زیان او.
امام علی(ع) فرمود: شبیه‌ترین مردم به پیامبران شخصی است که به حق گویاتر و در عمل به آن بردبارتر باشد. و نیز نزدیک‌ترین بندگان به خدا فردی است که به حق گویاتر باشد گرچه به زیان او باشد و در عمل به حق از همه بهتر باشد اگرچه آن را خوش ندارد.
امام علی(ع) خطاب به ابوذر غفاری وقتی که به منطقه ربذه تبعید می‌شد، فرمود: آرامش خویش را تنها در حق جست‌وجو کن و غیر از باطل چیزی تو را به وحشت و ترس نیندازد. همچنین تقوا، به راستگویی زنده و بالنده است. از صدق و راستی به عنوان، جامه دین، جامه یقین، بنیان مذهب و جامه حقیقت نام می‌برند.

پارساترین انسان
اورع الناس من ترک المراء و ان کان محقا؛ پارساترین مردم کسی است که از مجادله کردن و بگومگوها دوری گزیند هر چند حق با او باشد.
از پیامبر(ص) است که هیچ بنده‌ای به طور کامل حقیقت ایمان را دارا نمی‌شود مگر آن که دست از مجادله و لجاجت بردارد، گرچه بر حق باشد.
برای این منظور بهتر است با اشخاص جاهل و نادان، مغرور، متکبر، ناسزاگو و بددهن، بدبین، بدسابقه، شکاک، ستیزه‌جو و غیره اصلا به گفت‌وگو نپردازیم.

گرامی‌ترین انسان
لاتشکون الله الی الخلق تکن اکرم الناس؛ رسول خدا(ص) در پاسخ به مردی که پرسید: دوست دارم گرامی‌ترین مردم باشم، حضرت فرمودند: از خدا پیش مردم شکایت نکن، در آن صورت گرامی‌ترین آنان خواهی بود.
شکایت اگر به درگاه خدا و به بنده مومن او باشد، خوب و پسندیده است، خواه از ستم مردم باشد یا از ناملایمات روزگار، اما شکایت از خدا و از حوادثی که به خدا مربوط است، اگر به مومن باشد نکوهشی ندارد و اگر به غیرمومن باشد، نکوهیده است.
از امام باقر(ع) پرسیدند معنای صبر جمیل چیست؟ فرمود: صبری که در آن شکایت خود را پیش مردم مطرح نکنیم.
مرحوم دولابی می‌گفت: شکایت خدا را به خدا کردن ایمان محض است. شکایت مخلوق را به خدا کردن شرک است. شکایت مخلوق را به مخلوق کردن کفر محض است.

سعادتمندترین انسان
آسعد الناس من خالط الکرام من غیره؛ رفاقت و همکاری با کریمان و افراد بزرگوار و دوری جستن از اشخاص پست، آدمی را از جمله سعادتمندترین آدم‌ها قرار می‌دهد.
رسول خدا(ص) در جای دیگر فرمودند: انسان در دینداری از دوست خود تاثیرپذیری دارد، پس آدمی باید اندیشه کند که چه کسی را برای دوستی انتخاب می‌کند.
امام علی(ع) تاکید می‌کنند: بپرهیز از اینکه دشمنان خدا را دوست بداری یا دوستی خود را برای کسانی جز اولیا خدا خالص گردانی، که قطعا هر کس مردمی را دوست بدارد با آنها نیز در قیامت محشور خواهد شد.

ثروتمندترین انسان
ارض بما قسم الله تکن اغنی الناس؛ به داده‌های خدا راضی باش تا بی‌نیازترین و ثروتمندترین انسان باشی.
انسان قانع نه تنها دست نیاز به سوی نامردان دراز نمی‌کند و به نعمت‌های هر چند محدود خدا راضی است، بلکه مهم‌تر از آن دارای روح متعالی «استغناء طبع» است که امیدی جز از خدا ندارد. او که از دنیای مادی برخوردار نیست و به این اعتبار اصطلاحا فقیر نامیده می‌شود. بنابه فرمایش رسول خدا(ص) چون از خدای خویش راضی است، در واقع از همه انسان‌ها برتر و با فضیلت‌تر است

سخاوتمندترین انسان
من ادی ما افترض الله علیه فهو اسخی الناس؛ سخاوتمندترین انسان شخصی است که آن چه را خداوند از نظر مالی بر او واجب فرموده، پرداخت کند.
اهمیت سخاوت به قدری زیاد است که پیامبر خدا(ص) از آن به عنوان «درختی در بهشت» یاد می‌فرماید. هرچند بخشش به نیازمندان، کمک‌رسانی به فقیران و دست‌گیری اقتصادی از سایر محرومان، از جمله ارزش‌های والای انسانی و دینی قلمداد می‌شود، اما پرداخت به موقع سهم الهی که برعهده مومنان است، از آنچنان اهمیتی برخوردار است که رسول خدا(ص) پرداخت کننده آن را در ردیف سخاوتمندترین اشخاص به شمار می‌آورند. از سیدالشهدا نیز نقل است که فرمودند: هر که بخشنده باشد آقایی خواهد کرد.

بهترین انسان
ان خیارکم اولو النهی- خردمندان و عاقلان، بهترین افراد از بین شما مردم هستند.
پرسیدند: ای رسول خدا، عاقلان چه کسانی‌اند و چه ویژگی‌هایی دارند؟ فرمود: خوش اخلاق هستند. بردبار و باوقار هستند. صله رحم انجام داده و با خویشان قطع ارتباط نمی‌کنند. به پدر و مادر خویش نیکی و خوش رفتاری می‌کنند. نسبت به فقیران، همسایگان و یتیمان، احساس مسئولیت می‌نمایند. به مردم اطعام می‌کنند. با صدای بلند به دیگران سلام می‌کنند. در نیمه‌های شب و درحالی که دیگران در خواب هستند، به نماز شب مشغول ‌می‌شوند.

زیرک‌ترین انسان
اکیسکم- اکثرکم للموت ذکرا؛ رسول خدا(ص) فرمود: آیا می دانید زیرک‌ترین فرد کیست؟ اصحاب گفتند: نه نمی‌دانیم. حضرت فرمودند: زیرک‌ترین و باهوش‌ترین انسان کسی است که بیشتر از همگان به یاد مرگ و آماده‌سازی برای آن باشد.
اصحاب گفتند: این گونه اشخاص چه نشانه‌هایی دارند؟ حضرت فرمودند:  همواره از مظاهر دنیایی کناره می‌گیرد. همواره در انتظار رفتن به خانه آخرت است. همواره برای ساکنان قبرها (مردگان)، زاد و توشه می‌فرستد. همواره آماده حضور در صحرای محشر است.

نظرات

پست نظرات
نام:


ایمیل:


عنوان:


نام سایت:


نظرات:

كد:



 


 
 
 
 
 

اطلاعات مدیر وبلاگ:





تماس با مدیر سایت

اطلاعات تماس

 
 

گالری تصاویر:


 
 

جستجو:

جستجو در محتوا   


 
 

لینکهای مرتبط:


 
 

لیست کتاب ها:



 
 

دوستان:


 
  Copyright 2012 . All Rights Reserved