سلطان معرفت یاعلی ابن موسی الرضا(ع) :: تعیین رنگ خاک
Xگروه بین المللی HSE IRAN
گروه بین المللی ایمنی بهداشت



سلطان معرفت یاعلی ابن موسی الرضا(ع) :: تعیین رنگ خاک

 
 
 

» آمار بازدید


» بازدید امروز : 104
» بازدید دیروز : 368
» بازدید هفتگی : 1573
» بازدید ماهیانه : 9162
» بازدید سالانه : 13628
» کل بازدیدها : 14319

 

» جدیدترین مطالب

کیف کفش زنانه
سخنان استاد الهی قمشه ای
یکی از اسماء خدا یاکریم الصَّفْح '
جنگ سرد
103 نکته برای شادتر زندگی کردن
رابطه قران با شیمی(معجزه شیمی قران)
رابطه فیزیک باقران وسخن امام صادق علیه السلام
تعویض پرچم گنبدامام رضا
کیف کفش چرم قائم(عج)
بازاریابی شبکه ای و کلاهبرداری

 
 


تعیین رنگ خاک 1395/01/13
تعیین رنگ خاک
رنگ خاک معیاری از ترکیب خاک می باشد. رنگ خاک در جذب حرارت نیز بسیار مهم است . هر چه خاک تیره تر باشد حرارت بیشتری جذب نموده و گرمتر خواهد بود.در نتیجه تعیین رنگ خاک از نظر میزان جذب حرارت بر رشد گیاه تاثیر گذار است.و بصورت غیر مستقیم بر رشد گیاهان اثر میگذارد.
 
رنگ خاک:
رنگ خاک معیاری از ترکیب خاک می باشد. به طور کلی ٬ خاک های سیاه رنگ ماده آلی بیشتری از خاکهای روشن دارند. ترکیبات آهن نیز نقش مهمی در رنگ خاک دارند. خاکهای قرمز دارای هماتیت (Fe2o3) و خاکهای قهوه ای مایل به زرد دارای لیمونیت (Fe2o3 . XH2o) می باشند. رنگ خاکستری و یا خاکستری متمایل به آبی نشانه ای از شرایط عدم تهویه ٬ آب ایستادگی و احیاء آهن در خاک است .در این خاکها اکسید فرو (Feo) فرم غالب آهن را تشکیل می دهد . وجود نقاط یا رگه های زرد و قرمز در خاک های خاکستری نشانه ای از تناوب شرایط اکسیداسیون و احیاء می باشد. وجود مقدار زیادی از کربناتها به خاک رنگ سفید و یا نزدیک به خاکستری می دهد . رنگ خاک در جذب حرارت نیز بسیار مهم است . هر چه خاک تیره تر باشد حرارت بیشتری جذب نموده و گرمتر خواهد بود.
 
رنگ مشخصه يي از خاك است كه به آساني قابل تشخيص مي باشد و براي منطقه يي محدود علامت بارزي براي تمايز انواع خاك آن محدوده به حساب مي آيد . رنگ خاك معمولآ معلول پديده هاي پدوژنر يا يكي از عواملآ تشكيل خاك مي باشد مع ذالك ممكن است كه تعيين كننده رنگ خاك است نقش اساسي را در تشكيل خاك نداشته و يا اين كه رنگ معيني از خاك و حتي سنگ هاي مشابه نتيجه تاثير عوامل متفاوت باشد . بدين ترتيب در استفاده از مشخصه رنگ به عنوان علآمت بارز گروه معيني از خاك بايد همواره جانب احتياط را رعايت نمود و در طبقه بندي خاك ها نبايد رنگ را به عنوان تعيين كننده اصلي به حساب آورد .
 
عناصر و عوامل تعيين كننده رنگ خاك :
مهم ترين مواد تعيين كننده رنگ خاك عبارتند از : هوموس و تركيب هاي معدني مانند اكسيدها ، سولفورها ، سولفات ها ، كربنات و كلرورها . رنگ هاي روشن و متمايل به سفيد معمولا فراواني مواد معدني متمايل به سفيد يا بي ررنگ است كه از آن ميان مي توان سيليس ، آهك (كلسيم كربنات) ، گچ (كلسيم سولفات) ، نمك ( سديم كلرور) و رس خالص ( آلومينيم سيليكات) را نام برد . رنگ روشن به ندرت در افق هاي سطحي خاك هاي تكامل يافته مشاهده مي شود ( مگر در مناطق خشك و صحرايي) اين رنگ اغلب در افق هاي تحتاني ، در خاك هاي جوان و تكامل نيافته و يا خاك هاي فرسايش يافته يي كه افق هاي سطحي خود را از دست داده اند ديده مي شود .
 
شرح آزمایش:
 
وسایل مورد نیاز:نمونه خاک بصورت خشک و مرطوب، دفترچه رنگ مانسل
 
دفترچه رنگ مانسل:
 
رنگ خاک به وسیله یک سری رنگهای استاندارد تعیین میشود . این مجموعه استاندارد را چارت های رنگی مانسل مینامند . با استفاده از روش مربوط به دفترچه های رنگ مانسل ، این علائم بدست می آید . رایج ترین این دفترچه ها فقط حاوی حدود 5|1 طیف کامل " هیو " بوده و شامل حدود 250 قطعه است که براساس علائم مانسل به صورت منظم روی کارتهای مخصوص تنظیم گشته اند . در روش مانسل علائم مربوط به رنگ دارای سه عنصر هیو ، والیو و کروما بوده و به این ترتیب نوشته میشود : هیو ( کروما|والیو ) مثلاً 5YR6/3
 
الف / هیو : شامل شاخص رنگ غالب در طیف تابشی است و به صورت معیاری از ترکیب نورهای رنگی که به چشم می آید ، تعریف میشود . در روش مانسل 5 هیوی اصلی وجود دارد : قرمز (R ) ، زرد (Y ) ، سبز (G ) ، آبی (B ) ، ارغوانی (P ) .
 
ب/ والیو : معرف درجه روشنی یا تیرگی نسبی رنگ ، در ارتباط با مقیاس خاکستری خنثی (بی رنگ) است  والیو در مقیاس خاکستری خنثی از سیاه خالص (/0 ) تا سفید خالص (/10 ) گسترش دارد . علائم والیو معیاری است از مقدار نوری که در شرایط استاندارد نوری که به چشم میرسد (نور انعکاس یافته) .
 
ج/کروما : خلوص نسبی یا قدرت طیفی رنگی میباشد و معرف درجه اشباع خاکستری خنثی به وسیله رنگ طیفی است . برای رنگهای خنثی ، مقیاس کرومای خاکها از 0/ تا 8/ است ؛ به عبارتی کرومای 8/ قویترین درجه برای خاک است .
 
 تیره ترین پرده های این هیو ، در پایین و روشن ترین آن ، در بالای جدول واقع شده اند . ضعیف ترین حالت کروما هم (خاکستری ترین رنگ) در سمت چپ و قویترین آن در سمت راست قرار دارد .
 
روش کار:
 
رنگ خاک را میتوان به وسیله دفترچه رنگ مانسل تعیین کرد که به این منظور نمونه ای ازخاک را به دو صورت خشک و مرطوب کنار رنگ های دفترچه مانسل قرار داده تا رنگی که بیشترین شباهت به خاک را دارد پیدا کنیم سپس بصورت توضیحات آمده شده در بالا رنگ خاک را قرائت و یادداشت میکنیم.
 
رنگ نمونه خاک گروه:
 
خاک خشک:     2/4 Y 2.5
خاک مرطوب:    2/3 Y 2.5  

نظرات

پست نظرات
نام:


ایمیل:


عنوان:


نام سایت:


نظرات:

كد:



 


 
 
 
 
 

اطلاعات مدیر وبلاگ:



تماس با مدیر سایت

اطلاعات تماس

 
 

گالری تصاویر:


 
 

جستجو:

جستجو در محتوا   


 
 

لینکهای مرتبط:


 
 

لیست کتاب ها:



 
 

دوستان:


 
  Copyright 2012 . All Rights Reserved