سلطان معرفت یاعلی ابن موسی الرضا(ع) :: پَراو؛ مخوف‌ترین و عمیق‌ترین غار ایران
Xگروه بین المللی HSE IRAN
گروه بین المللی ایمنی بهداشت



سلطان معرفت یاعلی ابن موسی الرضا(ع) :: پَراو؛ مخوف‌ترین و عمیق‌ترین غار ایران

 
 
 

» آمار بازدید


» بازدید امروز : 333
» بازدید دیروز : 148
» بازدید هفتگی : 1434
» بازدید ماهیانه : 9023
» بازدید سالانه : 13489
» کل بازدیدها : 14180

 

» جدیدترین مطالب

کیف کفش زنانه
سخنان استاد الهی قمشه ای
یکی از اسماء خدا یاکریم الصَّفْح '
جنگ سرد
103 نکته برای شادتر زندگی کردن
رابطه قران با شیمی(معجزه شیمی قران)
رابطه فیزیک باقران وسخن امام صادق علیه السلام
تعویض پرچم گنبدامام رضا
کیف کفش چرم قائم(عج)
بازاریابی شبکه ای و کلاهبرداری

 
 


پَراو؛ مخوف‌ترین و عمیق‌ترین غار ایران 1395/01/13
غارها همیشه راز آلود و مخوف به نظر میرسند زیرا نمیدانیم تا کجا ادامه دارند  و چند قدم جلوتر چه چیزی انتظار ما را می کشد.امروز سفری خواهیم داشت به یکی از مخوف ترین و عمیق ترین غارهای ایران.
به کوشش رحیمه زرگر
 
غار پَراو یا غار پَرو (به معنی پر آب) نام غاری است در ارتفاع ۳٬۰۵۰ متری کوه پراو، در دوازده کیلومتری شمال شرق شهر کرمانشاه که در میان کوه طاق بستان و کوه بیستون و در جنوب منطقه ای به نام میدان پراو قرار دارد. این غار در ۳۰۰ متری پایین قله شیخ علیخان یا قله پراو قرار دارد.
عمق غار پراو ۷۵۱ متر و طول آن ۱۴۵۴ متر است که ۲۶ حلقه چاه دارد و عمیق ترین چاه آن، چاه ۱۶ است به عمق ۴۲ متر.
 به علت این که آب جاری شده در غار پراو حاصل ذوب شدن یخچالهای زیر زمینی غار پراو است و همینطور بخاطر ارتفاع بالای این غار برودت آب خیلی زیاد است. (بین ۳-۱ درجه سانتیگراد) و در هیچ کجای غار دما بالاتر از این نیست.
.فصل بهار و تابستان بهترین موقع غارنوردی است
دهانه غار به صورت سوراخی نسبتا کوچک است که با شیب تقریبا 30 درجه شروع می شود و به فضاهای بزرگ و کوچک و شعب متعدد و سنگ های عظیم که در میان هر کدام از آنها حفره ها و پرتگاه هایی به وجود آمده، منتهی می شود. در آذرماه ابتدای غار به وسیله چکیده و چکنده های یخی پوشیده می شود و زیبایی خاصی به آن می بخشد. بدنه و دیوار سنگی داخل غار بسیار خشن و متخلخل است و این باعث می شود لباس غارنوردان در حین پیمایش سریعا پاره شود. آب سرد به لباس های زیر و سطح بدن نفوذ می کند که دشواری های پیمایش را زیادتر می کند.
 
پراو بزرگ ترین غار آهکی دنیاست و ساختمان آن آهکی است. نتایج بررسی های انجام گرفته نشان می دهد که این غار به دوران سوم زمین شناسی مربوط است
 
در زمان کشف این غار در بیش از ۴۰ سال پیش (۱۹۷۱ میلادی)، بزرگ ترین غار عمودی دنیا بوده است و به همین دلیل لقب اورست غارهای جهان را به آن اطلاق کرده اند. این غار به عنوان دومین اثر طبیعی ملی کرمانشاه در سال ۱۳۸۸ توسط سازمان حفاظت محیط زیست ایران به ثبت رسید. امروزه غارهای عمیق بسیاری در جهان یافت شده اند که بسیار عمیق تر از غار پرو هستند و غار پرو را در لیست عمیق ترین غارهای جهان تا رتبه ۲۲۱ پایین آورده اند.
 
شهرت غار پراو بر اساس دو سفر اکتشافی مهم انگلیسی ها، در سال های ۱۳۵۰ و ۱۳۵۱ است که در آن دو سفر، تیم از ۲۲ میخ کوبی برای فرود به عمق ۷۵۱ متر، که در آن جا، غار به یک حوضچهٔ گلی آب پایان می یابد، استفاده کرد.
صعود به غار پراو به تجهیزات پیشرفته غارنوردی نیاز دارد و افراد عادی و غیرماهر امکان پیشروی در درون آن را ندارند.
چرا که غار پراو با درجه سختی پیمایش «5 دی» از دشوارگذرترین غارهای جهان به شمار می رود و تاکنون پنج نفر از غارنوردان ایرانی هنگام پیمایش این غار جان خود را از دست داده اند.

نظرات

پست نظرات
نام:


ایمیل:


عنوان:


نام سایت:


نظرات:

كد:



 


 
 
 
 
 

اطلاعات مدیر وبلاگ:



تماس با مدیر سایت

اطلاعات تماس

 
 

گالری تصاویر:


 
 

جستجو:

جستجو در محتوا   


 
 

لینکهای مرتبط:


 
 

لیست کتاب ها:



 
 

دوستان:


 
  Copyright 2012 . All Rights Reserved