سلطان معرفت یاعلی ابن موسی الرضا(ع) :: درمان های خانگی طب سنتی هند را بشناسیم
Xگروه بین المللی HSE IRAN
گروه بین المللی ایمنی بهداشت

سلطان معرفت یاعلی ابن موسی الرضا(ع) :: درمان های خانگی طب سنتی هند را بشناسیم

» آمار بازدید


» بازدید امروز : 391
» بازدید دیروز : 368
» بازدید هفتگی : 1860
» بازدید ماهیانه : 9449
» بازدید سالانه : 13915
» کل بازدیدها : 14606

» جدیدترین مطالب

کیف کفش زنانه
سخنان استاد الهی قمشه ای
یکی از اسماء خدا یاکریم الصَّفْح '
جنگ سرد
103 نکته برای شادتر زندگی کردن
رابطه قران با شیمی(معجزه شیمی قران)
رابطه فیزیک باقران وسخن امام صادق علیه السلام
تعویض پرچم گنبدامام رضا
کیف کفش چرم قائم(عج)
بازاریابی شبکه ای و کلاهبرداری

جستجو:

جستجو در محتوا   






درمان های خانگی طب سنتی هند را بشناسیم 1394/12/19
طب سنتی هند از جمله مکاتب درمانی چند هزار ساله در جهان است که بر پایه اصلاح شیوه زندگی و تغییر رژیم غذایی به درمان بیماری ها و پیشگیری از ابتلا به بیماری ها کمک می کند.
طب سنتی هند از جمله مکاتب درمانی چند هزار ساله در جهان است که بر پایه اصلاح شیوه زندگی و تغییر رژیم غذایی به درمان بیماری ها و پیشگیری از ابتلا به بیماری ها کمک می کند.
در این شیوه درمانی درمانگران با کمک گیاهان دارویی، موادغذایی، تکنیک های ماساژ، حرکات کشیی ذهن و جسم (یوگا) و عطر درمانی برای درمان و پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری ها اقدام می کنند. برخی از متدها و تکنیک های درمانی این شیوه درمانی به حدی ساده است که با به کار بستن آن ها در زندگی روزمره می توان سلامت و تندرستی اعضای خانواده را برای همیشه حفظ کرد.
 
 
تسکین دل درد با روغن کرچک
درمانگران شیوه درمانی طب سنتی هند، (آیورودا)، برای تسکین دل درد ها یا قولنج های دوران کودکی استفاده از روغن کرچک را به مادران توصیه می کنند. حتما بسیاری از شما در دوران کودکی شاهد استفاده والدین خود از این شیوه بوده اید و به خاطر دارید که در دوران کودکی با شروع دل درد پدر یا مادر با ماساژ روغن کرچک روی شکم و گرم نگه داشتن آن به آرام شدن این درد کمک می کردند. این شیوه یکی از شیوه های رایج درمانی در طب سنتی هند است که در طب سنتی ایرانی نیز دیده می شود. درمانگران مکتب آیورودا به مادران توصیه می کنند، علاوه بر روغن کرچک می توانند از خواص آنغوزه به صورت خوراکی و موضعی در تسکین دل درد کودک خود استفاده کنند. به این ترتیب که یا آنغوزه را درون روغن کرچک انداخته و کمی آن را حرارت دهند یا آن را به صورت خوراکی برای درمان قولنج و شکم درد کودک به او بخورانند.
 
 
بهبودگل مژه با چوب صندل
امروزه داروها و لوسیون های مختلف گیاهی برای درمان گل مژه به صورت صنعتی و دستی تهیه می شود. درمانگران بسیاری به تاثیر درمانی گیاه صندل در درمان و برطرف شدن گل مژه معتقدند. از این رو این درمانگران برای درمان گل مژه در افراد مختلف از خمیره چوب صندل برای درمان استفاده می کنند و آن را به صورت مرهم روی گل مژه قرار می دهند. خوشبختانه امروزه کارخانه های داروسازی، لوسیونی با عصاره چوب صندل برای درمان گل مژه تولید کرده اند و این داروی گیاهی در بسیاری از داروخانه ها قابل دسترسی است.
 
 
حرکات کششی ذهن و جسم
در مکتب طب سنتی هند استفاده از تمرین هاهی حرکات کششی ذهن و جسم در درمان ناراحتی های تنفسی بسیار موثر است. این درمانگران علاوه بر تجویز گیاهان دارویی تقویت کننده دستگاه و مجاری تنفسی، انجام روزانه نیم ساعت تکنیک های آرام بخشی تن و روان حرکات کششی ذهن و جسم را برای بهبود تنفس و جذب اکسیژن بیشتر به بیماران مبتلا به آسم توصیه می کنند. البته باید توجه داشت، این بیماران هرگز نباید این شیوه را جایگزین درمان اصلی خود کنند بلکه باید هم پای با درمان دارویی خود از این تکنیک ها بهره مند شوند و به عنوان یک درمان کمکی به حرکات کششی ذهن و جسم.
 
 
یبوست دارید؛ کشمش بخورید
کشمش خواص درمانی مختلفی دارد که یکی از مهم ترین آن ها درمان بیماری یبوست است. به اعتقاد درمانگران طب سنتی هند، خوردن روزانه ۱۰ تا ۱۵ عدد کشمش به بهبود عملکرد اندام های گوارشی به ویژه روده ها کمک کرده و موجب درمان یبوست می شود. تاثیر درمانی کشمش در درمان یبوست به حدی زیاد است که حتی این خشکبار برای درمان یبوست در نوزادان نیز به مادران توصیه می شود؛ با این تفاوت که بزرگسالان خود میوه را در طول روز میل می کنند و به نوزادان باید عصاره یا آب آن را به اندازه یک قاشق مرباخوری داد.
 
 
درمان آفت دهان با خرما
بسیاری از زنان و مردان به ویژه کودکان مستعد ابتلا به زخم ها و آفت های دهانی هستند که به دلیل بروز بیماری، تب یا وارد کردن اشیای آلوده به دهان در دهان به وجود می آید. درمانگران طب سنتی هند برای درمان این بیماری راه حل بسیار ساده ای دارند. آن ها خوردن خرمای نرسیده را در تسکین و درمان این زخم ها بسیار موثر می دانند. بنابراین به بیماران خود توصیه می کنند، هنگام بروز زخم ها و آفت های دهانی در طول روز ۲ بار، ۳ تا ۴ خرمای نرسیده را به خوبی بجوند. از دیدگاه این درمانگران، خرما به دلیل داشتن ویتامین های گروه ب ارزش غذایی ویژه ای دارد که در درمان زخم های دهانی بسیار موثر است.
 
 
پیشگیری از پوسیدگی دندان با گیاهان دارویی
درمانگران مکتب آیورودا استفاده از گیاهان دارویی مانند درخت انجیر و ساقه های گیاه سنجد را در پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری های دهان و دندان بسیار موثر می دانند. این درمانگران نوشیدن جوشانده این گیاهان و قرقره کردن عصاره آن ها را در مقاوم سازی لثه ها و جایگاه دندان ها موثر می دانند. برای تهیه عصاره این گیاهان لازم است مقداری از این گیاهان را درون آب ریخته و به مدت ۱۵ دقیقه روی حرارت ملایم بگذارید. پس از ۱۵ دقیقه آن را از روی حرارت برداشته، صاف کرده و روزی یک بار از آن برای قرقره و ماساژ لثه ها کمک بگیرید.
استفاده از کمپرس عصاره یا جوشانده سبزی ریحان بر روی محل گزیدگی حشرات تاثیر درمانی قابل ملاحضه ای دارد
 
 
درمان عرق سوز با مرهم صندل
با نزدیک شدن فصل تابستان و گرم شدن نسبتی هوا، میزان تعریق بدن افزایش یافته و بسیاری از مردم دچار عرق سوز می شوند؛ بیماری پوستی که موجب بی قراری افراد در طول روز به خصوص هنگام انجام فعالیت های روزانه می شود. درمانگران آیورودا برای درمان این بیماری راه حل های مختلفی دارند که یکی از ساده ترین آن ها استفاده از مرهم چوب صندل برای تسکین التهاب ها و خارش های ناحیه عرق سوز شده است، برای تهیه این مرهم این درمانگران چوب صندل را با مقدار اندکی گلاب مخلوط کرده و به بیماران شان توصیه می کنند هنگام رفتن حمام این مرهم را روی بدن شان بمالند.
 
 
کاهش رویش موهای زائد با زردچوبه
استفاده از مرهم زردچوبه و مالیدن آن به روی پوست بدن موجب سست شدن ریشه موهای زائد در سطح پوست شده و به مرور منجر به کاهش رویش این موها در بدن می شود. برای تهیه این مرهم لازم است با کمک مقدار اندکی آب و زردچوبه خمیری تهیه کنید و آن را در موضع مورد نظر بمالید. تکرار این کار در ۲ تا ۳ بار در هفته به کاهش میزان رویش موهای زاید کمک می کند.
 
 
شست و شوی محل گزیدگی با عصاره ریحان
کاربرد عصاره ریحان به صورت خوراکی و موضعی نه تنها در طب سنتی هند بلکه در طب سنتی ایران نیز تائید شده است. بسیاری از درمانگران آیورودا استفاده از عصاره برگ های تازه ریحان را در درمان محل گزیدگی حشرات موثر می دانند و معتقدند با کمپرس کردن عصاره ریحان روی محل گزیدگی می توان از میزان خارش، سوزش و درد این ناحیه کم کرد. علاوه بر این، این متخصصان نوشیدن ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری عصاره این گیاه را در طول روز به تشکیل دردهای حشره گزیدگی موثر می دانند.
 
 
کاهش خستگی پا با روغن زیتون و زنجبیل
از بین بردن خستگی و کوفتگی پاها بعد از فعالیت و کار روزانه به کمک ماساژ یا مرهم های گیاهی در آرامش بخشی به بدن بسیار موثر است. یکی از بهترین شیوه های از بین بردن خستگی های روزانه استفاده از روغن زیتونی است که مقدار اندکی زنجبیل درون آن رنده شده باشد. بسیاری از درمانگران استفاده از این روغن را برای ماساژ کف پا و از بین رفتن خستگی ها توصیه می کنند. علاوه بر این استفاده از این روغن در ماساژ مفاصل دردناک نیز بسیار توصیه شده است. این روغن به دلیل گرمایی که در مفاصل تولید می کند و به واسطه افزایش جریان گردش خون موجب بهبود دردها می شود.

نظرات

پست نظرات
نام:


ایمیل:


عنوان:


نام سایت:


نظرات:

كد:



اطلاعات مدیر سایت:



تماس با مدیر سایت

اطلاعات تماس

گالری تصاویر:


لینکهای مرتبط:


لیست کتاب ها:



دوستان:



Copyright 2012 . All Rights Reserved